Història

L'Associació Altruista Es Refugi neix a Mallorca al febrer de 1992 amb l'objectiu d'oferir atenció assistencial, així com una llar a les persones sense sostre de l'illa.

Durant els primers anys, Es Refugi desenvolupa la seva activitat en un hostal situat al carrer Apuntadors de Palma de Mallorca i centra els seus esforços en l'acolliment de drogodependents, proporcionant-los un lloc on dormir i rentar-se. Així mateix, se'ls ofereix metadona, xeringues i preservatius amb l'objectiu prevenir determinades malalties.

El 1994, gràcies a les administracions locals, Es Refugi inicia una nova etapa amb el seu trasllat a Sa Placeta, on continua amb el seu mateix compromís: oferir un centre d'acollida per a drogaddictes actius sense suport familiar, on poguessin satisfer les seves necessitats bàsiques. Uns anys més tard, Es Refugi és de nou traslladat al centre d'acollida del Carrilano.

Posteriorment, el 1996, l'Associació Altruista Es Refugi compleix amb un nou objectiu: la compra de la possessió Ca l'Ardiaca, situada a la perifèria de Palma i molt ben comunicada.

Historia del Refugi

El 1999, l'entitat es trasllada definitivament a Ca l'Ardiaca i, fruit de la nova realitat social, inicia la gestió d'un centre d'acollida per a menors immigrants, fins que aquests són atesos per altres centres, gestionats directament pels serveis socials competents . Paral • lelament, el centre de Ca l'Ardiaca continua albergant un centre d'acollida per a adults.

L'any 2007, l'Associació Altruista Es Refugi finalitza una reforma en profunditat de Ca l'Ardiaca, que té com a objectiu adaptar les dependències a les normes de seguretat, sanitàries i per a discapacitats, instal • lant rampes i escales d'emergència. Així mateix, s'adapten les instal•lacions per a homes i dones amb els seus lavabos corresponents per separat.

El 2009, el Govern Balear reconeix la tasca social exercida per l'Associació Altruista Es Refugi i li atorga el Premi Ramon Llull, conjuntament amb Can Gazà i Zaqueo.

A continuació, l'any 2013, l'Entitat decideix ampliar la seva obra social i obre un menjador social a les mateixes instal·lacions de Ca l'Ardiaca II.

Actualment, l'Associació Altruista Es Refugi treballa amb aturats de llarga durada, aclaparats per l'impagament de les hipoteques, que han perdut el dret a la prestació d'atur i amb ruptura dels seus llaços familiars.